onsdag 23 januari 2013

Förarbetet och mallen

I månaderna Augusti, September fortsatte jag arbetet genom att se till att jag hade tillgång till rätt verktyg och att köpa trä.

Den 3 September registrerade jag mig på "gitarrdelar.se", en hemsida som säljer just gitarrdelar. Jag registrerade mig dessutom på "diskantforum.se" eftersom man som användare där får 7% rabatt på "gitarrdelar.se".


24 September:
Träet jag fick tag på var en skiva av al, som jag köpte för 300 kr. Dessvärre har jag ingen bild på den. I slutet av Augusti satt jag även med min handledare och gjorde en inköpslista på de delar jag skulle behöva. Dock väntade jag med att beställa dem.


19 November:
För att förbereda träet inför utsågningen lät jag få det planhyvlat i Alunda.
 Egentligen hade jag tänkt be en släkting hjälpa mig men det visade sig att planhyveln han hade var för liten.

3 December:
För att skapa mallen till min flat-top gitarr så använde jag en Gibson Les-Paul som jag helt enkelt la på ett papper och sedan ritade av formen. Efter att ha klippt ut den handlade det bara om att rita av den på trästycket.


Mallen jag gjorde till gitarren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar