söndag 13 januari 2013

Tidiga funderingar och den första designen!

I våras funderade jag på hur jag ville att gitarren skulle se ut och hur den skulle låta.
Min första tanke var att bygga en elgitarr med samma form som en Fender Telecaster eftersom det kändes som en enkel och bra konstruktion i och med att Telecastermodellen är lite kantigare än andra gitarrer. Dock är det en 5-stegs switch inbyggd istället för en 3-stegs som det är på till exempel många gitarrer av märket "Gibson".
Fender Telecaster


Eftersom jag alltid tyckt att Gibsons "Les Paul" modell är riktigt snygg var jag också lite inne på att bygga en sådan. Problemet är dock att kroppen på de flesta Les Pauls är välvda. Det är inte omöjligt att göra själv men det försvårar arbetet mycket för en nybörjare som mig.

Gibson Les Paul

Men jag bestämde mig mer eller mindre att göra en Les Paul liknande gitarr när jag fick tag i den här:
Elgitarr av märket DeArmond
Denna gitarr fick jag gratis eftersom den ändå skulle slängas annars. Elektroniken var mer eller mindre slut men halsen är fortfarande användbar. Och eftersom den är i samma skala som en riktig Les Paul hals så kom jag på idén att göra en "flat-top" Les Paul. Alltså en Les Paul som har en platt kropp, istället för en som är välvd.

Men jag ville ändå inte lämna Fender modellen helt, utan funderade istället på hur jag skulle kunna göra för att bygga en slags hybrid mellan de båda märkena.
Resultatet blev detta:
Den första designen 
Som tur var kunde jag få hjälp av min handledare med designen i datorn!
Det jag valde att ta med från Telecastern var en P90 mick, alltså en single-coil. Vanligtvis har en Les Paul två Humbuckers men jag vill försöka få med det bästa av två världar genom att ha en Humbucker som stallmick, och en P90 som halsmick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar