fredag 22 mars 2013

Tidsplanen spricker + Bandsågning och den första slipningen

Tyvärr var jag lite dålig på att fota arbetet i början så jag får försöka beskriva de första momenten så mycket som möjligt istället.
Den 13 December åkte jag till Tierp för att såga ur formen hur mitt träblock. Tidsplanen jag skrev om i mitt förra inlägg sprack rätt rejält i och med att jag sköt upp arbetet hela tiden. Från den här dagen struntade jag i tidsplaner och satsade istället på att göra allt så fort och så bra som möjligt.

Efter att ha ritat av mallens konturer på träet är det lätt att följa markeringen med bandsågen. Ett bra tips här är att såga 1-2 mm utanför linjen, eftersom det är ungefär så mycket trä som kommer behövas slipas ner för att få en slät och fin yta. Utan marginal så kommer gitarren bli mycket mindre än vad man planerat.

Efter att jag sågat ut den och åkt hem till verkstan började jag slipa! Den första slipningen görs för att få ner de grövsta kanterna och för att få önskvärd form.
Kornigheten i sandpapprena som jag använder är 60, 80, 150, 200 och 360.


Att slipa kräver tålamod, tid och mer tålamod och tid. Ett bra tips är att titta/lyssna på något kul medans du jobbar! Jag själv hade mina favoritkomiker Bill Bailey och Eddie Izzard som sällskap!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar